Upravili ho i po jednáních se samosprávami.
Železniční společnost Slovensko (ZSSK) zpracovala a zveřejnila konečný návrh jízdního řádu vlakové osobní dopravy 2022/2023 na základě předběžné objednávky výkonů pro příští rok od ministerstva dopravy a výstavby.
Nový grafikon, který začne platit od 11. prosince, také upravila podle projednání návrhů se samosprávami, ty měly k jeho původní podobě množství připomínek a výhrad.
\“Prezentuje změny dopravní obsluhy vyplývající ze schváleného Plánu dopravní obslužnosti ČR, které směřují k systémovému rozvoji veřejné železniční dopravní obsluhy na všech traťových úsecích a k trvale udržitelnému rozvoji a harmonizaci veřejné osobní dopravy na Slovensku při respektování technologických i finančních dispozic,\“ uvedla na portálu návrhu vlakového grafikonu ZSSK.
Dálkově vs. regionální
Ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Jsme rodina) v souvislosti s připomínkami a požadavky samospráv označil za nešťastné, že příprava nového grafikonu na železnicích se stala tématem před blížícími se místními a krajskými samosprávnými volbami.
\“Chápu to a vnímám, je to přirozeným úkolem předsedů samosprávných krajů, aby bojovali za svůj region,\“ řekl na sociální síti šéf resortu dopravy. O novém grafikonu jednal se zástupci samospráv, například s předsedy Trenčínského, Trnavského či Bratislavského kraje.
„Nový grafikon vychází z Plánu dopravní obslužnosti. Ten mluví o tom, že dálková doprava má vozit dálkově a regionální doprava má vozit regionálně,“ přiblížil Doležal. Zároveň tam, kde to nedává smysl, například pro nízký počet cestujících, vlak jezdit nebude a bude tam muset jezdit autobus.
Dalším principem je taktová doprava, tedy v pravidelných intervalech. Cílem Plánu dopravní obslužnosti je zintenzívnit a více zefektivnit oběhy vlakových souprav.
\“V regionální dopravě chceme vozit častěji a dálková doprava, aby dávala smysl, musí stát v méně stanicích, aby se zkrátila doprava mezi Bratislavou a Košicemi,\“ poznamenal ministr.
Nový grafikon zohledňuje i výluky
Novinkou ve vlakovém grafikonu je i to, že zohledňuje dopravní omezení na železnicích pro rekonstrukci tratí a související výluky.
„V minulosti nikdy v grafikonu nebyly výluky započteny ai proto vlaky zpožděny, ale to bylo jako kdybychom to ignorovali. Věděli jsme, že je výluka v Žilině, neboť železniční uzel Žilina se nyní rekonstruuje, ale do grafikonu jsme tuto výluku nepromítli,“ upozornil Doležal s tím, že v novém grafikonu budou již započítány i plánované odstávky nebo výluky některých tratí.
Připustil, že vše může být nakonec úplně jinak, v závislosti na konečné podobě státního rozpočtu na příští rok a zda bude možné nový grafikon finančně naplnit.
\“Stojíme si za novým grafikonem, za Plánem dopravní obslužnosti a budeme jednat io rozpočtovém naplnění tohoto grafikonu,\“ dodal Doležal.